Middelalderen: ca. 500 - 1400
- Ikke et matematisk perspektiv
- Flade betonede billeder, lidt egenskygge, men ikke et dybt
- Omvendt perspektiv (orthoginalerne forsvinder i mange forsvindings punkter)
Renæssancne: 1400 og 1500- tallet
Kunstnere: Michelangelo, Masaccio, Leonardo da Vinci
- Udsprang i det nordlige italien, hvor selvstændinge byer som Firenze startede
- Blomstrene økonomi, kirkens magt svækkes lidt
- Kunstnere blev mere individuelle og kunne gennem kunsten udtrykke samfundet, perspektivets love og neutralisme
- Farvernes sammenhæng med lys og skygge kom frem her
- Man opfinder det matematiske perspektiv
- Mere realistisk billedrum/tredemensionalitet i objekterne
- Bevarer virkeligheden og forsøg at gengive den realistisk
- Kunstneren bliver kendt ved navn
- Frisættelse af antikkens idealer
- Martin Luther kritiserer den katolske krike - afladsbreve slipper fra skærsilden - opførelse af Peterskirken
Barokken 1600-tallet (meningsløs)
kunstnere:
Rambrant(fra Holland,arbejdede med samme virkemidler,
Berninni(arkitekt i Rom),
Caravaggio (banebrydende kunstner, storkontrast mellem lys og skygge (clairobscure) og dramatik, meget temperamentsfuld, døde som 38-årig, mennesker var mere realistiske)
- Begyndte i Italien (Rom)
- Præget af bevægelse og dramatik
- Store lys kontraster
- Helhedsvirkningen er urolig
- En folkelig kunst
- Sansning og følelser fik plads
- Samfundet var præget af uro og store religiøse kriser
- Sydeuropa var katolikker
- Modrefomationen: Overdaglelse ved dramatiske virkemidler og store følelser
Formal analyse (begreber)
Heinrich Wölfflins kunsthistoriske
grundprincipper
Renæssance
|
Barok
|
|
1.
|
Lineær
|
Malerisk
|
Figurer
og former er tydeligt afgrænsede.
|
Figurer
er ikke jævnt belyst - lyset slører noget og oplyser noget andet.
Konturerne
forsvinder i skyggerne. Penselstrøgene er ikke nært så optegnede.
Stærk
belysning fra en side
Hurtige penselstrøg forbinder
billedets forskellige dele.
|
|
2.
|
Flade
|
Dybde
|
Billedet
er opbygget af forskellige planer, som er parallelle med billedfladen.
|
Kompositionen domineres af figurer, som er
sat i vinkel i forhold til billedfalden.
Diagonalt
opbygget rum.
Ikke dybte i rummet pga. den mørke baggrund.
|
|
3.
|
Lukket
form
|
Åben form
|
Figurer
er i rolig ligevægt.
Komposition
på vandrette og lodrette linjer -
det
skaber balance og stabilitet.
|
Udtryk
for stabilitet og balance og har tendens til symmetri (ikke helt gennemført).
Dynamisk
komposition.
|
|
4.
|
Mangfoldighed
|
Enhed
|
Adskilte
komponenter.
Hver
figur har sin egen farve.
Mange
enkelt elementer.
Lokalfarve.
|
Enhed
pga. retnings bestemt belysning.
Farver
smelter sammen pga. skyggerne og lyset.
En stor
enhed i billedet – det er ikke nemt at skelne enkeltdele.
|
Formal analyse
.
Masaccio: Peters Korsfæstelse
(1426)
Stilart:
|
Wölfflins
|
Analysebegrebs-par
|
Caravaggio Peters Korsfæstelse
(1601)
Stilart:
|
Lys:
Naturligt lys.
|
Lineær.
|
Malerisk.
|
Lys:
Eksterne lyskilde.
|
Rum:
Rum skabes af skygger og overlapning.
|
Flade.
|
Dybde.
|
Rum:
Dannes af lys og skygge.
|
Komposition:
Statisk.
|
Lukket form.
|
Åben form.
|
Komposition:
Dynamisk.
|
Farve:
Tydeligt opdelt.
|
Mangfoldighed.
|
Enhed. |
Farve:
Blandet sammen, så der skabes enheder.
|
Rafael: Korsfæstelsen (1502-03)
Stilart:
|
Wölfflins
|
Analysebegrebs-par
|
Rubens: Korsfæstelsen
(1620-21)
Stilart:
|
Lys:
Jævn belysning.
|
Lineær.
|
Malerisk.
|
Lys:
Ekstern lys kilde. Naturligt lys.
|
Rum:
Menneskene er sat i samme linje.
|
Flade.
|
Dybde.
|
Rum:
Dannes af lys og skygge
|
Komposition:
Statisk/symmetrisk.
|
Lukket form.
|
Åbenform.
|
Komposition:
Dynamisk.
|
Farve:
Klar afgrænsning mellem farverne. Flere enheder. (mangfoldighed).
|
Mangfoldighed.
|
Enhed.
|
Farve:
Farverne smelter sammen og danner en enhed.
|
Visualisering:
Clairobscur-tegning.
Tegn lys - Tegningen tegnes i mørke, kun med lyset fra et stearinlys.

Visualisering
Tegn valgfri genstand, med fokus på egen og slag skygge.
Keramik vase
Keramik flasken har kun en svag egenskygge ved halsåbningen. Slagskyggerne var også meget utydelige, da flasken kun var belyst af naturligt lys.
Gammel medicin flaske (glas)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar