Kompositionen/sammensætning
Billedet kan være opbygget på to forskellige måder: hierarkisk eller additivt/seriel.
Det herakiske billede, har et eller flere nøglepunkter, hvor alt andet i billedet er underordnet dette, og er statisk.
På det additive/seriele billede tiltrækker hele billedefladen sig opmærksomhed, intet er vigtigere end andet, og er dynamisk.
I billederne arrangeres elementer , enten bevidst for at udtrykke noget bestemt, eller ubevidst for en mere åben fortolkning. For det meste har kunstneren en vision med, hvad billedet skal symboliserer, men kunsten er subjektiv og kan derfor tolkes på flere forskellige måder alt efter, hvad beskuren ligger mest vægt på.
Det gyldnesnit er også en vigtig del af billedets komposition. Det gyldnesnits proportioner, skaber harmoni, og blev ofte brugt i renæssancens kunst.
Forskellige geometriske former kan enten skabe et statisk eller et dynamisk billede.
De statiske billeder har en lukket komposition. Der er ofte balance, dette skaber hvile, stilstand og ligevægt.
Geometriske former brugt i det statiske billede:
Billedet kan være opbygget på to forskellige måder: hierarkisk eller additivt/seriel.
Det herakiske billede, har et eller flere nøglepunkter, hvor alt andet i billedet er underordnet dette, og er statisk.
På det additive/seriele billede tiltrækker hele billedefladen sig opmærksomhed, intet er vigtigere end andet, og er dynamisk.
I billederne arrangeres elementer , enten bevidst for at udtrykke noget bestemt, eller ubevidst for en mere åben fortolkning. For det meste har kunstneren en vision med, hvad billedet skal symboliserer, men kunsten er subjektiv og kan derfor tolkes på flere forskellige måder alt efter, hvad beskuren ligger mest vægt på.
Det gyldnesnit er også en vigtig del af billedets komposition. Det gyldnesnits proportioner, skaber harmoni, og blev ofte brugt i renæssancens kunst.
De statiske billeder har en lukket komposition. Der er ofte balance, dette skaber hvile, stilstand og ligevægt.
Geometriske former brugt i det statiske billede:
- Horisontale og vertikale linjer
- Cirkler
- Trekanter, som hviler på fladen
- Firkanter
De dynamiske billeder har en åben komposition. De er i bevægelse har energi og er kraftfulde i deres udtryk.
Geometriske former brugt i det dynamiske billede:
Geometriske former brugt i det dynamiske billede:
- Diagonaler
- Elipser - skaber rum, i modsætning til cirkler
- Skævt trukkende firkanter
- Trekanter, der hviler på spidsen
-
Visualiseringsøvelse
(komposition)
To billeder, det ene skal fremså statiske og det andet dynamisk.
To billeder, det ene skal fremså statiske og det andet dynamisk.
Statisk:
Dette billede består hovedsagligt af horisontale og vertikale linjer.
Den horisontale linje skaber en flade, hvorpå de vertikale linjer hæfter sig. De vertikale linjer skaber en trekant, som hviler på fladen. Det kan dog argumenteres for, at der er en lille trekant under den horisontallinje, som hviler på spidsen, men overordnet er det de statiske træk, der præger dette billede.
Dette billede består hovedsagligt af horisontale og vertikale linjer.
Den horisontale linje skaber en flade, hvorpå de vertikale linjer hæfter sig. De vertikale linjer skaber en trekant, som hviler på fladen. Det kan dog argumenteres for, at der er en lille trekant under den horisontallinje, som hviler på spidsen, men overordnet er det de statiske træk, der præger dette billede.
Dynamisk:
Dette billede er bygget op omkring eliptiske former.
De eliptiske former er ikke helt afrundede og skaber dermed diagonaler.
Diagonaler og elipser er nogle af hovedeelementerne i et dynamisk værk, og derfor er dette også et dynamisk billede.
Dette billede er bygget op omkring eliptiske former.
De eliptiske former er ikke helt afrundede og skaber dermed diagonaler.
Diagonaler og elipser er nogle af hovedeelementerne i et dynamisk værk, og derfor er dette også et dynamisk billede.
Tanke: er din dynamiske collage ikke rolig pga. placeringen i midten af papiret? Formerne er klart dynamiske, men placeringen taler for statisk.
SvarSlet