Impressionismen
Startede i Frankrig (1870-1890 ca.).
Kunstnere - Claude Monet, Camille Pissarro, Pierre Renoir, Alfred Sisley.
Motiver: Landskaber, gader, cafeer.
Impressionisterne malede med maling på tube, hvilket gjorde det muligt for dem hurtigt at komme fra et motiv til et andet, da de altid stod overfor det motiv de malede.
I og med at de var ved motivet, skulle det gøres hurtigt færdigt, altså udtrykte malerierne øjeblikket, og indbefattede også gerne stemingen i motivet.
Mange impressionister gentog de samme motiver igen og igen for at få forskellige udtryk ind i billedet alt efter, hvilket tidspunkt på dagen det var, dette var specielt Claude Monet stor tilhænger af.
Malertekniske forhold:
- Ingen konturlinjer - former opstår pga. farvernes kontraster.
- Ingen sorte skygger (skyggerne var lilla og grønne).
- Hurtige penselstrøg --> liv og sitrende bevægelse.
Kunstnere - Paul Cézannes, Pablo Picasso, Georges Braque, Jean Metzinger, Juan Gris, Albert Gleizes, Fernand Léger.
Motiver: Opstillinger med bl.a. krus, flasker, glas, bøger, musikinstrumenter og frugter.
Paul Cézannes malede ofte opstillinger med frugter eller landskaber.
Analytisk kubisme
|
Syntetisk kubisme (fra 1912)
|
Maleren
opstiller og analyser et billede før han maler det i kubistisk stil.
Jordfarver.
Komposition: Flerperspektivisk gengivelse – abstrakt.
Opgiver
linearperspektivet.
|
Udvikling af
collage: Avisudklip, tapet, voksdug, reb.
Mere klare
farver à blå.
|
Visualisering:
Sansetegning på baggrund af inspiration fra impressionistisk musik (Clair de Lune af Debussy)
Associationer mellem billede og musik.
Flydende, behageligt og roligt.
Alt er i et (flyder sammen), intet kan ødelægge øjeblikket.
Dette passer godt på den impressionistiske malerstil, det var svært at skældne farver fra hinanden, alt er i harmoni.
Flydende, behageligt og roligt.
Alt er i et (flyder sammen), intet kan ødelægge øjeblikket.
Dette passer godt på den impressionistiske malerstil, det var svært at skældne farver fra hinanden, alt er i harmoni.
Visualisering:
Kubistisk collage, af glas.
Collagen er en del af den syntetiske kubisme.
I denne collage er det forsøgt at gengive et glas, ved brug af forskellige materialer (avis, kort, tapet, sække, poser og papir).
Collagen gør, at man er nødt til at bruge sin fantasi, det kan godt ses, at det skal ligne noget, men det kræver fantasi at se hvad.
I denne collage er det forsøgt at gengive et glas, ved brug af forskellige materialer (avis, kort, tapet, sække, poser og papir).
Collagen gør, at man er nødt til at bruge sin fantasi, det kan godt ses, at det skal ligne noget, men det kræver fantasi at se hvad.
3 kubistiske billeder skriv notater til højre: Komposition, farve, teknik, lys, rum.
Analytisk (farver, splittelse af elementer).
Komposition: Ovalt (virker dynamisk), mange firkanter, både
vertikale/horisontale/diagonale linjer. Diagonaler danner en trekant (statisk).
Farver: Gråbrune farver.
Teknik: Tydelige penselstrøg.
Lys: Lys og skygger giver billedet en tredimensionel
fornemmelse.
George Braque: ”Kvinde med mandolin”, 1910.
Olie på lærred, 92X93 cm.
|
Syntetisk (collage).
Komposition: Oval (dynamisk), både vertikale/horisontale/diagonale linjer.
Rum: overlapning (ikke meget), elementerne flyder sammen.
Lys: Egen- og slagskygger giver tredimensionel fornemmelse.
Ro: Ligevægt i forhold til maling/voksdug.
Farver: Jordfarver.
Picasso: ”Stilleben med stol”, 1912.
Olie på lærred, voksdug og reb, 27 x 35 cm.
|
Komposition: Statisk, hovedsagligt vertikale linjer
Farve: Forgrunden passer på kubismen, men baggrunden er blå.
Teknik: Klippe-klistre.
Rum: Overlapning giver en fornemmelse af, at nogle ting er længere fremme end andre, men der er ikke meget rum. Picasso: ”Guitar”, 1913.
Collage: Avis, tapet, papir, blæk, kridt, kul og blyant på
farvet papir, 66,4 x 49,6 cm.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar