søndag den 23. marts 2014

Perspektivering til Se- og Hør-farvebrikken

Fokus: Visualiseringsøvelsen (Se og Hør-farvebrikken)

Faglig kompetence: 
Faglig viden / færdigheder / beherskelse af faglig metode / bevidsthed om egne læringsprocesser.
SPØRGSMÅL: Hvad har du oplevet ved at arbejde med farveteori i praksis (dvs. hvordan forholder det praktiske arbejde sig til den teoretiske viden, du allerede har)?

Det har været meget lærerigt selv at få lov til at male og blade farver. Det var rigtigt godt at starte med at lave min egen farvecirkel, da det skabte mere forståelse for, hvordan forskellige nuancer og valør fremkommer.
Farve teorien er meget godt beskrevet og er derfor også nem at arbejde med i parksis. 

Almen kompetence: 
Analytiske evner / beherskelse af forskellige arbejdsformer / kommunikative færdigheder / overskue / strukturere / tage stilling til og formidlet et materiale på en relevant og forståelig måde.

SPØRGSMÅL: Sammenlign dit eget værk med et selvvalgt værk i din portfolio, som har en modsat farveholdning. Gennemgå værkerne grundigt og lav en konklusion, der opsummerer din analyse.

Wassily Kandinsky, Komposition VII (1913)                                                           Farvebrik 
Farvebrikken har komplementær farverne blå og orange – lidt hen ad mod gul. Baggrunden i farvebrikken er blå og har derfor en koldtone. Billedet til venstre er mest præget af varme farver og nuancer, her indgår komplementærfarverne blå og orange også, men også de andre komplementærfarver- grøn, rød og gul, violet, fremgår i billedet, derudover er billeddet til venstre i bevægelse, mens farvebrikken er mere rolig.  Fordi brikken er rolig bliver beskueren ikke kastet ud i at skulle tage stilling til en helt masse ting på en gang, mens billedet er mere uroligt og beskueren bliver tvunget ud i selv at tage stilling til motiver og farver.


Personlig kompetence: 
Selvstændighed / selvtillid / initiativ / ansvarlighed / selvvurdering / kreativitet / portfolioen vægter eleven som den aktive (og læreren som guide)
SPØRGSMÅL: Skriv 50-75 ord om hvordan har du oplevet at være bundet til opgaven i maleøvelsen?
  
Det at være bundet til en opgave med en fast tidsramme gør, at jeg arbejder mere effektivt. Fordi der er et klart og bestemt mål, bliver det nemmere at overfører de begreber og den teori, som hører til emnet, vider over i billedet, dette gør også, at værket bliver mere koncentreret og gennemtænkt.

Social kompetence: 
Portfolioen giver mulighed for gensidig (elev – elev) respons og vurdering / dialog (elev – lærer) / samarbejdsevne / åbenhed / omgængelighed
Beskriv med 50-75 ord, hvad du har fået ud af at sidde sammen med 3 andre elever, mens I arbejdede med øvelsen.

Nogle gange arbejder jeg ikke lige så hurtigt, da det er nemt at komme til at tænke på noget andet, hvis der er tre andre, som sidder og snakker om noget andet. Men på den anden side er det også en god ting, da man hurtigt kan få svar på noget, hvis man har et spørgsmål, og det går også hurtigere med at blande farverne, da vi bare låner af hinanden.


SPØRGSMÅL: Når vi har samlet billedet skal du overveje: Hvad får du ud af at opleve værket i sin samlede form?  

Det samlede værk er anderledes - både på en god og en dårlig måde. 
Billedet sætter tanker i gang, da skikkelserne på en måde ligner mennesker, men på dan andenside provokerer, da disse "mennesker" har noget, der ligner katte hoveder, og deres kroppe er en smule deforme. Skikkelserne kan afspejle de indre tanker, men også illustrere forskelligehed. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar