Fokus: Visualiseringsøvelsen (Se og Hør-farvebrikken)
Faglig kompetence:
Faglig viden / færdigheder / beherskelse af faglig metode / bevidsthed
om egne læringsprocesser.
SPØRGSMÅL: Hvad har du oplevet
ved at arbejde med farveteori i praksis (dvs. hvordan forholder det praktiske
arbejde sig til den teoretiske viden, du allerede har)?
Det har været meget lærerigt selv
at få lov til at male og blade farver. Det var rigtigt godt at starte med at
lave min egen farvecirkel, da det skabte mere forståelse for, hvordan
forskellige nuancer og valør fremkommer.
Farve teorien er meget godt
beskrevet og er derfor også nem at arbejde med i parksis.
Almen kompetence:
Analytiske evner / beherskelse af forskellige arbejdsformer /
kommunikative færdigheder / overskue / strukturere / tage stilling til og
formidlet et materiale på en relevant og forståelig måde.
SPØRGSMÅL: Sammenlign dit eget
værk med et selvvalgt værk i din portfolio, som har en modsat farveholdning. Gennemgå
værkerne grundigt og lav en konklusion, der opsummerer din analyse.
Wassily Kandinsky, Komposition
VII (1913) Farvebrik


Personlig kompetence:
Selvstændighed / selvtillid / initiativ / ansvarlighed / selvvurdering
/ kreativitet / portfolioen vægter eleven som den aktive (og læreren som guide)
SPØRGSMÅL: Skriv 50-75 ord om hvordan
har du oplevet at være bundet til opgaven i maleøvelsen?
Det at være bundet til en opgave
med en fast tidsramme gør, at jeg arbejder mere effektivt. Fordi der er et
klart og bestemt mål, bliver det nemmere at overfører de begreber og den teori,
som hører til emnet, vider over i billedet, dette gør også, at værket bliver
mere koncentreret og gennemtænkt.
Social kompetence:
Portfolioen giver mulighed for gensidig (elev – elev) respons og
vurdering / dialog (elev – lærer) / samarbejdsevne / åbenhed / omgængelighed
Beskriv med 50-75 ord, hvad du
har fået ud af at sidde sammen med 3 andre elever, mens I arbejdede med
øvelsen.
Nogle gange arbejder jeg ikke
lige så hurtigt, da det er nemt at komme
til at tænke på noget andet, hvis der er tre andre, som sidder og snakker om
noget andet. Men på den anden side er det også en god ting, da man hurtigt kan
få svar på noget, hvis man har et spørgsmål, og det går også hurtigere med at
blande farverne, da vi bare låner af hinanden.
SPØRGSMÅL: Når vi har samlet
billedet skal du overveje: Hvad får du ud af at opleve værket i sin samlede
form?
Det samlede værk er anderledes - både på en god og en dårlig måde.
Billedet sætter tanker i gang, da skikkelserne på en måde ligner mennesker, men på dan andenside provokerer, da disse "mennesker" har noget, der ligner katte hoveder, og deres kroppe er en smule deforme. Skikkelserne kan afspejle de indre tanker, men også illustrere forskelligehed.
Det samlede værk er anderledes - både på en god og en dårlig måde.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar