søndag den 23. marts 2014

Holstebro kunstmuseeum


Jesper Christiansens udstilling på Holstebro kunstmuseeum gjorde et stort indtryk på mig, da han har valgt en noget anden måde at udtrykke forskellige ting gennem malerierne på end de fleste. 
Hans kunst er på en måde banebrydende, han laver med vilje fejl i perspektivet, undgår at male skitser over, maler over noget tidligere malet, har små huske noter stående rundt på billederne og maler mange af de samme elementer ind i forskellige billeder. 
Han giver med alle disse "fodfejl" beskurene flere muligheder for frifortolkning, men det giver også beskuren lyst til at bliver stående ved malerierne, da der hele tiden vil dukke nye elementer op i billedet. 

Analyse
Der er fra kunstnerens side sat opmærksomheds tiltrækkende genstande ind over hele billedfalden. 
Maleriet har kun få horisontale og vertikale linjer, fx sengens ben og billedrammerne. Til gengæld er der mange diagonaler og elliptiske former, fx puder, sengelinned, den åbne dør og havbugten og aftegninger af døre på vægen. Også gulvet består udelukkende af diagonaler og skævt trukket firkanter. 
Maleriet er altså dynamisk med enkelte statiske elementer. 

For at skabe rum i maleriet er der både brugt overlapning, optiske gradienter, lineære gradienter og lys/skygge effekter. 
Overlapning ses ved puderne i sengen, men også på vægen hvor der er malet over en baggrund, dette skaber en fornemmelse af, at der er en tre til fire rum bagved billedfladen. 
Hvis der ses ud af altandøren, kan det godt ses, at der ligger en by på den anden side af bugten, men kigger man nærmere på husene er de meget utydelige, hvorimod værelset i forgrunden er meget detaljeret (optiske gradienter). 
Der er også brugt lineære gradienter, men disse har ikke alle det samme forsvindingspunkt, så det skaber en forvirring i perspektivet. 
Skyggevirkning er bruget mange steder bl.a. i sengen. 

Grundfarverne i dette maleri er primær farven blå, sekundær farven grøn og den akromatiske farve sort. 
Andre farver som primær farverne gul og rød, er også brugt i maleriet. 
Der er ikke nogle komplementær farver ud over grøn og rød, hvor rød ikke er så tydelig, så de fremhæver ikke hinanden så meget. Der er dog lavet et lille tvist, ved siden af den gule dørkarm, hvor kunstneren med kridt har skrevet ordet violet, som bekendt er guls komplementære farve. Dette eksempel illustrer godt, hvordan der heltiden leges med beskurens tanker, når der ses nærmere på maleriet.
Farverne på maleriet bærer meget præg af, at lærredet er sort. Det sorte lærred bevirker at farverne får en mørkere valør end de ville have fået på et hvidt lærred. Det kan også siges, at det sorte lærred giver en virkning af clairobscur, da det skaber meget store forskelle på lys og skygge i billedet. 

Malingen er påført med laserings teknikken, hvor malingen påføres lag på lag, dette bevirker også, at de tidligere malede flader kan ses gennem de yderste lag maling. 
Som det vides er dette en af Jesper Christiansens foretrukne malerteknikker, da dette giver en rigere mulighed for fri fortolkning. 





1 kommentar:

  1. Analysen af kompositionen: de vertikale linjer i sengen, billedrammerne og døråbningen skaber et overordnet roligt, dynamisk indtryk, mens diagonalerne du nævner skaber dynamik i billedets bund og højre side. Billedet er ikke additivt. Farveanalysen er god - dog er der ikke tale om clairobscur (det er en meget voldsommere kontrast mellem lys og mørke - som projektørlys).

    SvarSlet